BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 1 June 2014

berubahlah , kembalilah ke jalan ALLAH

Bismillahirahmanirrahim , Assalamualaikum wbt dan salam ukhwah fillah 

transformasi ? atau mungkin kata lain bagi itu ''PERUBAHAN'' . semua orang pasti inginkan perubahan dalam kehidupan mereka . yang miskin mahu kaya , yang kaya mahukan penghormatan . cuma apa yang dapat dijelaskan disini , sama ada perubahan yang dipilih itu berada pada jalan yang betul ataupun salah. 

Baiklah,
Tidak kira remaja ataupun warga emas , pasti pernah melakukan kesilapan . sama ada benda itu secara tidak sengaja ataupun berlaku diatas kehendak sendiri. semua manusia pasti terlibat dengan kesalahan masing-masing tapi tak semua manusia yang inginkan perubahan untuk menjadi insan yang lebih baik. tidak semestinya hendak berubah perlukan hidayah dari ALLAH  . perkara itulah yang selalu sangat dibahaskan dalam media sosial ''aku nak berubah , tapi aku kena tunggu hidayah dari ALLAH'' . hairan sekali , bagaimana mereka dapat memastikan hidayah ALLAH itu boleh datang kepada mereka? apakah yang mereka tunggu-tunggukan? mereka nak lihat hidayah ALLAH yang datang kepada mereka itu dari segi apa? sebenarnya . hidayah ALLAH itu sudah ada , cuma mereka sahaja yang tidak mahu menerima . perubahan itu memerlukan kesungguhan . apa-apapun kerja memerlukan tindakan. malah bermain ''facebook'' pun memerlukan tindakan. tindakan perubahan ini umpama mengupdate status yang berfaedah, boleh memberi manfaat , dapat feedback daripada orang lain walaupun bilangan ''likers'' yang sikit. tetapi mereka yang , mengupdate perkara yang tidak berfaedah . mereka juga akan mendapat feedback dan perhatian , tetapi perhatian tu dalam  bentuk yang negatif. jadi ianya sinonim dengan berubah kepada yang lebih baik akan dapat memberi manfaat kepada orang lain , tetapi berubah ke arah yang negatif akan dapat dosa dan perbuatan yang sia sia . 

saya pun insan biasa yang sering dibelenggu dengan dosa sendiri . tapi tak pernah kah kita sedar, ''SAMPAI BILA'' perkara ini akan berlanjutan.sampai kita tua ? sampai di hujung nyawa kita ? ataupun ''tak sempat''/ tak pernahkah sedikitpun untuk jadi yang terbaik ? tak segan ke kita dengan mereka yang kuat pegangan iman , sentiasa patuh dengan kehendak ALLAH ?  tak segan ke kita melihat mereka yang sentiasa menutup aurat dan menjaga batasan pergaulan ? Subhanallah , saya pernah menangis kerana mereka seolah-seolah hidup dalam keadaan yang tenang . sedangkan saya ? sering menghadapi masalah yang saya sendiri tak mahu hadapi . dan suka mengambil jalan yang tak sepatutnya saya redahi. mereka begitu bijak menghadapi masalah mereka dengan begitu tenang sekali. mereka habiskan masa dan waktu harian mereka , membasahi mulut mereka dengan zikrullah. YA ALLAH , saya rasa malu dengan ALLAH , ALLAH menciptakan saya untuk saya patuh dengan kehendaknya . tapi yang saya tahu , membuang masa dengan perkara yang jahil. Sampai bila kita nak tunggu ? berubahlah , kembalilah ke jalan ALLAH. sesungguhnya ALLAH maha pengampun dan maha mengasihani

No comments:

Post a Comment